Många journalister är inte intresserade i programmering, eftersom de oftast har humanistisk bakgrund. Dessutom har journalister ofta inte möjlighet att arbeta direkt med utvecklare och designer.

Datajournalisten Natalia Karbasova som jobbar i Hubert Burda Media (Tyskland) förklarar, varför hackathon är bra för journalisters utveckling. För att motivera journalister delta i hackathon – har vi därför en kort sammanfattning av hennes artikel.

Om du som journalist har viljan att lära sig att arbeta i ett team med programmerare och skapa digitala produkter från grunden, det är ett billigt och snabbt sätt att göra det – delta i hackathon.

Vad är ett Hackathon? Hackathon (på engelska en sammansättning av «hacker» + «marathon») är ett evenemang som pågår som regel under två dagar där olika team av programmerare, designers, ibland journalister och människor med andra bakgrunder & kompetenser skapar nya produkter och lösningar.

Hackathon kan utgå från en specifik API (Application Programming Interface) och sponsras ofta av ett privat företag för att få fram nya idéer till potentiella produkter eller nya användningsfall. Några Hackathon kan ägnas åt ett specifikt ämne. Ett exempel är HälsoHackathonet (8-9 november, Stockholm) som är finaldelen av app-tävlingen APPlicera Hälsa (http://applicerahalsa.se/). Målsättningen är att hitta en applikation som på något sätt möjliggör för patienten att vara mer delaktig och med enkla medel ta ett större ansvar för sin egen vård. HälsoHackathonet anordnas av Forum för Välfärd (FfV http://www.forumforvalfard.se/) med stöd av Investor AB och McKinsey & Co samt Open Knowledge Foundation Sverige (OKS). Läs mer här (http://applicerahalsa.se/#faq).

För att hitta hackathon som utvecklats med journalister i åtanke, besök gärna Knight-Mozilla Stiftelsens OpenNews-webbplats (https://opennews.org/hackdays.html).

Nu är det dags att förklara varför det är viktigt att  delta i hackathon som reporter och journalist, även om en inte kan programmera.

1. Du kommer ut ur din komfortzon och prova nya roller.

 Tror du att ingen behöver journalister på hackathon? Tänk igen. Kodare behöver människor som kan förklara och kommunicera galna saker de har precis gjort – berättare (storytellers)! Eftersom journalister gör det professionellt varje dag – pratar med experter, läser specialiserade publikationer för att få mer insikt i ett visst ämne och slutligen presenterar det till sina målgrupper på ett enkelt och tydligt sätt, är de vara mycket användbara vid hackathon.

I detta Medium-inlägg “Hackathon-ing as a Non-Developer”, kan du lära dig mer om hur en icke-kodare kan vara användbara vid ett hackathon.

 

2. Du lär dig om kod – gratis och bara under två dagar.

Även om du inte bör förvänta att du skulle bli en stjärna kodare efter att ha gått ett hackathon, kommer du definitivt plocka upp ett par saker som kan motivera dig att lära dig mer.

 

3. Du skapar ett verktyg och lösning som skulle kunna användas i dina eller andras egna medier.

 

4. Du lär dig att tänka som en av grundarna och arbeta under extrem tidspress.

Att förstå i grunden vad det innebär att lära sig hur nystartade organisationer arbetar kommer definitivt att vara en stor fördel för din kompetensutveckling. Entreprenörskultur är något medieorganisationer bör lära sig för att fortsätta spela en roll i medialandskapet, och en av dem som redan erkänt det är New York Times vilket läcktes i deras Innovation Report.

 

5. Du får erfarenhet att köra din egen hackathon

Om du vill veta mer kan du läsa här handledningen på öppna data hackathon. Här finns också några användbara tips om hur man organiserar ett hackathon.

 

6. Bonus: Du förstår slutligen att kodare och designer är trevliga personer!

 

7. Bonus: Under Hackathon lär du känna nya människor och bygger nätverk som kan innebära intressanta samarbeten i framtiden!

 

Den originala artikeln på ryska finns här – OKFN Ryssland (http://datadrivenjournalism.ru/2014/09/16/5-%D0%BF%D1%80%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD-%D0%BF%D0%BE-%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%8B%D0%BC-%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BC-%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B8%D1%82-%D1%83/).