I föregående inlägg ställde undertecknad frågan varför aktieägartillskotten till Västerås flygplats har redovisats med olika belopp.1 Det beror på att kommunen har ändrat sina redovisningsprinciper, meddelar Lars Lundström, redovisningsekonom på Västerås flygplats.
Enligt Lars Lundström har aktieägartillskotten hittills sett ut så här:
2003 38,5 Mkr
2005 8 Mkr
2006 65,5 Mkr
2008 47 Mkr
2010 35 Mkr
2015 25 Mkr
Anledningen till att beloppet 38,5 miljoner står med i årsredovisningen för 2004 är följande, meddelar Lars Lundström via e-post:
Aktieägartillskottet redovisades först som en separat post i ”Förslag till behandling av årets resultat” under ett antal år (då summerat år för år vilket kan tolkas som att det ges varje år). Sedan bytte Västerås Stad revisorer och de önskade en ändring, där tillskottet skulle redovisas som ingående i det egna kapitalet (då redovisades endast det tillskott som gavs just det redovisade året).
Detta innebär att sammanställningen över hur mycket pengar flygplatsen har kostat skattebetalarna måste korrigeras. Mellan 2001 och 2014 kostade flygplatsen därmed bara 380 miljoner räknat på aktieägartillskott, driftbidrag och fastighetsaffär.2 I år har flygplatsen tydligen fått 25 miljoner kronor i aktieägartillskott. Om årets kostnader hittills räknas in har alltså kostnaden för skattebetalarna ändå överstigit 400 miljoner kronor sedan 2001.
Noter
1. Se tidigare inlägg ”Är 38,5 miljoner felräkningspengar?”.
2. Se tidigare inlägg ”Fastighetsaffär kostade skattebetalarna 125 miljoner ”.