Offentlighetsprincipen gör det möjligt!
Har du någonsin funderat över hur mycket pengar din kommun betalade för den där nya byggnaden i staden?
Eller kanske har du läst en nyhetsartikel om en myndighets arbete och funderat på de omständigheter och fakta som ligger bakom artikeln?
Kanske är du intresserad av en fastighet i närheten av ditt hus, eller att du försöker avslöja fakta om något som hände för många år sedan.
Det här är bara några få exempel på när Offentlighetsprincipen kan vara bra att använda. Här i Sverige har vem som helst rätt att begära tillgång till information från offentligt finansierade organisationer.
Du kan be centrala och lokala myndigheter, sjukvården, försvaret, statligt finansierade skolor och tillsynsmyndigheterna för institutioner som välgörenhetsorganisationer, företag och andra organisationer om uppgifter och handlingar – och de måste svara.
Alla är inte medvetna om att de har denna rättighet, och om de gör det vet de ofta inte var de ska börja. Det är därför som vi 2018 startade Handlingar.se, en plattform som främjar användandet av Offentlighetsprincipen. Vi vill göra det så enkelt som möjligt att begära ut allmänna handlingar – det är din rättighet.
Korrespondensen med myndigheterna publiceras även på nätet så att andra kan dra nytta av dina resultat. Du bidrar till att göra offentlig information offentlig!
Vad kan du begära ut?
Notera att Offentlighetsprincipen och Tryckfrihetsförordningen omfattar din rätt att begära ut fakta och siffror, data och, ja… all registrerad information som offentlig sektor producerar i sin verksamhet, dock med vissa undantag.
Handlingar.se är inte till för att du ska begära ut information om dig själv eller annan privatperson. Det är inte heller platsen för luddiga, indirekta frågor eller förfrågningar om yttranden och åsikter. Dessutom är det ingen poäng att begära ut handlingar som organisationen inte innehar, eller som redan finns tillgängligt offentligt på deras hemsida.
På Handlingar.se hjälpsidor finns det mer information om detta, liksom länkar till bra källor.
Hur gör man en förfrågan?
Vi startade Handlingar.se för att göra processen att begära ut allmänna handlingar enkelt och tillgängligt för alla.
Vi har sammanställt en guide nedan. Följ dessa steg så kan du också göra en begäran om allmän handling.
1. Gå till Handlingar.se
Handlingar.se är vår webbplats där du kan göra en begäran om allmän handling med stöd av Offentlighetsprincipen: du hittar Handlingar.se här.
2. Registrera eller logga in
Om det är första gången du använder webbplatsen måste du registrera dig för att Handlingar.se t.ex. ska kunna uppmärksamma dig när du får ditt svar.
Ange din e-postadress, namn (eller pseudonym, se SCB:s namnstatistik för tips på kombinationer) och ett lösenord till höger på sidan. Använd gärna en lösenordshanterare. Kontrollera sedan din e-post för bekräftelselänken innan du kan fortsätta. Om du inte kan hitta e-postbekräftelsen, kontrollera din skräppostmapp.
Du behöver bara gå igenom denna process en gång. Om du har ett konto, och är inloggad på webbplatsen, är din begäran skickad så fort du klickar på “Skicka”-knappen.
3. Kontrollera att ingen annan redan har begärt ut den information du vill begära.
Innan du gör din förfrågan råder vi dig att söka via valfri sökmotor eller på Handlingar.se för att säkerställa att informationen inte redan har publicerats eller begärts ut. Du ska inte begära ut handlingar som redan finns öppet publicerade, på Handlingar.se eller annan webbplats eller motsvarande.
Du kan använda sökrutan till höger på Handlingar.se hemsida för att kontrollera om uppgifterna redan finns på vår webbplats.
Sök efter namnet på den myndighet som du vill göra din förfrågan till.
4. Formulera din begäran
När du är säker på att ingen har gjort en likadan begäran tidigare, kan du göra din egen. klickar på den orangea knappen vid “Gör en begäran”.
Skriv en rad som sammanfattar din begäran i form av en ämnestitel. Det är viktigt att vara tydlig i ämnesraden. Andra användare kan då hitta din förfrågan på Internet och på plattformen om de söker efter liknande information.
Det finns några praktiska tips i högerspalten: se till att hålla ditt meddelande kortfattat och fokuserat. Det ger bäst resultat.
Ta inte med synpunkter eller klagomål: myndigheten är endast skyldig att svara på förfrågningar om information. Handlingar.se är inte en plattform för åsikter och tyckande.
Var noga med att ange ditt namn. Du har även rätt att vara anonym och kan istället ange en pseudonym (ordentlig enligt namnriktlinjer ovanför) under “Med vänlig hälsning”-signaturen.
Förfrågningar gjorda via Handlingar.se publiceras på webbplatsen samtidigt som förfrågningar skickas till den offentliga myndigheten.
5. Kontrollera din begäran
Klicka på “förhandsgranska din offentliga begäran” för att kontrollera att allt är som du vill innan du skickar den.
Om du vill ändra i din begäran, t ex lägga till eller ta bort, kan du klicka på “redigera denna begäran”.
När du är klar, klicka på “skicka förfrågan”.
6. Vänta på ditt svar
När myndigheten svarar kommer Handlingar.se att skicka ett automatiskt e-postmeddelande till dig. Svaret publiceras även på webbplatsen; ett e-postmeddelande kommer att innehålla länkar till svaret.
Du får kommentera svaret, och om myndigheten ber om klargörande kan du skicka en uppföljning kring din begäran om så skulle behövas. Om de behöver en postadress, kan du även lämna den privat till myndigheten.
I Sverige ska myndigheter svara “skyndsamt” vilket innebär 1-2 arbetsdagar. Om du inte har fått något svar inom rimlig tid, kommer webbplatsen automatiskt att skicka dig information om nästa steg som du bör ta.
Det är allt!
En sista tanke
Många kommuner offentliggör proaktivt information som exempelvis kommentarer på planering – vilket innebär att en begäran som görs ovan av en person i exemplet inte skulle vara nödvändigt. Det är alltid bra att kontrollera deras hemsida först, för att spara tid, pengar och energi för både dig och myndigheten.
Om kommunen inte publicerar denna typ av information som en självklarhet, då kan processen att göra en begäran om allmän handling resultera i två saker.
För det första gör det kommunens svar offentligt, så att alla kan se det – och för det andra går det att visa att det finns en efterfrågan på denna typ av information. Din begäran kan visa på ett allmänt intresse för att din kommun ska börja publicera mer information.
Har du synpunkter och förslag inför kommande förbättringar av guiden välkomnar vi det med glädje! Mejla till info[snabel-a]handlingar[punkt]nu.