EU-kommissionen har utrett ett klagomål från flygbolaget SAS rörande påstått olagligt statligt stöd med anledning av avtalen mellan Västerås flygplats och Ryanair. Kommissionen har även undersökt om Västerås kommuns bidrag till flygplatsen under åren 2000–2010 varit att betrakta som otillåtet statsstöd.

EU har nu publicerat en offentlig version av beslutet. Emellertid har vissa upplysningar i beslutet utelämnats. Utelämnade upplysningar anges med […] i handlingen.1 Som tabellen nedan visar gör den utelämnade informationen att det är omöjligt för en utomstående att undersöka rimligheten i EU:s beslut.

Grafik: EU-kommissionen

Eftersom beslutet används i den politiska debatten om flygplatsen och Ryanair2 finns det ändå en poäng med att berätta vad som faktiskt har beslutats. Utredningen handlar om kommunens stöd till flygplatsen mellan år 2001 och 2010 samt flygplatsens kontrakt med Ryanair under samma tidsperiod. EU:s beslut innebär inte nödvändigtvis att kommunen även i framtiden har rätt att subventionera flygplatsen. EU:s beslut innebär inte heller nödvändigtvis att flygplatsens nuvarande avtal med Ryanair är lönsamt.

 

Om kommunens stöd till flygplatsen

Så här skriver EU-kommissionen om Västerås kommuns aktieägartillskott till flygplatsen:

Kommissionen finner att Sverige olagligen genomfört aktieägartillskottet till VFAB under 2003–2010 i strid med artikel 108.3 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Kommissionen anser dock att detta statliga stöd är förenligt med den inre marknaden i enlighet med artikel 107.3 c i EUF-fördraget.

Sverige är i EU:s handlingar samlingsnamnet för alla svenska myndigheter. EU menar att aktieägartillskottet ”snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen” och är att definiera som statligt stöd. Det olagliga som Västerås kommun har gjort är att inte själv anmäla aktieägartillskottet till EU-kommissionen för en bedömning.3 EU-kommissionen anser vidare att aktieägartillskottet ska definieras som driftstöd enligt EU:s regler för bidrag till flygplatser.4

Kommissionen godkänner driftstöd till flygplatser under en övergångsperiod på tio år från den 4 april 2014. Olagligt driftsstöd som beviljats före övergångsperiodens början är enligt reglerna förenligt med EU:s inre marknad.

Därmed är det inte alls säkert att Västerås kommun även i framtiden kommer att kunna subventionera flygplatsen som gjorts tidigare.

 

Om flygplatsens avtal med Ryanair

Så här skriver EU-kommissionen om Västerås flygplats avtal med Ryanair:

Kommissionen finner att de kommersiella överenskommelserna mellan VFAB, å ena sidan, och Ryanair och AMS, å andra sidan (åtgärderna 4 och 5) inte utgör statligt stöd.

VFAB är förstås Västerås flygplats. AMS är Ryanairs dotterbolag Airport Marketing Services. EU:s definition av statligt stöd är bidrag och liknande som snedvrider konkurrensen.

EU anser att de avtal som flygplatsen tecknade med Ryanair under den granskade perioden kunde förväntas öka flygplatsens lönsamhet. Mellan åren 2001 och 2004 ska det i efterhand ha konstaterats att Ryanair också ökade flygplatsens lönsamhet. Kommissionen noterar även att ”flygplatsdriften” vid Västerås flygplats var lönsam under hela den period som omfattas av beslutet.

Det ska förtydligas att flygplatsen hela tiden har gått med förlust. EU menar troligen att intäkterna från passagerartrafiken på flygplatsen varit större än kostnaderna för passagerartrafiken mellan år 2001 och 2010.

Tabell 6, ovan, visar att det under dessa år fanns fler flygbolag än Ryanair på Västerås flygplats. Det  är i det sammanhanget som Ryanair under några år ansågs öka flygplatsens lönsamhet och ”flygplatsdriften” sågs som lönsam. I skrivande stund har Ryanair all reguljär trafik på flygplatsen.5

Därmed är det inte alls säkert att Ryanairs nuvarande avtal med flygplatsen är lönsamt.

Tips och kommentarer är som alltid välkomna.

 

Noter

1. Europeiska Kommissionen. ”Påstått stöd till Västerås flygplats och Ryanair Ltd”.

2. Se till exempel: Bergström, Britt-Louise, ”Revisorer efterlyser bättre direktiv”. Vestmanlands Läns Tidning.

3. ”Fördraget om Europeiska Unionens funktionssätt (konsoliderad version)”. Europeiska unionens officiella tidning.

4. ”Riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag”. Europeiska unionens officiella tidning.

5. Enligt Wikipedia räknas även Almedalsflyget, som flyger mellan Västerås och Visby under fem dagar, till reguljärt flyg.